Kronika letního tábora

Zde si můžete přečíst stručný záznam jednotlivých táborových dní a nezapomeňte se také ve fotogalerii podívat na fotografie.

Pondělí 3.7. 2017
Heslo dne:
Život je jako divadelní hra. Nezáleží na tom, jak byla dlouhá, ale na tom, jak byla zahrána.
K odjezdu se všichni dostavili včas, vlak jel přímo do Kaplice a místenky jsme měli zajištěné. Po troše nedorozumění na nás v Kaplici čekal i autobus, který nás dovezl na známou zastávku do Meziříčí. Po příchodu do tábora jsme zjistili, že jako tradičně, přípravka odvedla vynikající práci, takže nám zbývalo jen vyplést postele, vyrobit ráhýnka a rošty, upravit ohniště a už večer jsme všichni bydleli ve svém týpí a spali na své posteli. V kuchyni nám vaří nová kamna a vzhledem k většímu počtu účastníků než obvykle byla rozšířena kapacita jídelny.

Úterý 4.7.2017
Heslo dne:
Nic na světě nemá takovou cenu, abychom se museli vzdát všeho, co milujeme.
Snídaně:
  chléb s marmeládou, čaj Svačina:  mrkev Oběd: kuřecí vývar s nudlemi, bramborový kuba Svačina: ředkvičková pomazánka, chléb  Večeře: milánské špagety
Dnes se ještě dodělávaly drobnosti jako popelovka, díra na stožár. U táborového kruhu i u umývárky se zahnízdila velká kolonie vos, a tak budeme muset hledat náhradní místa. Po práci jsme šli všichni společně na dřevo jak do kuchyně, tak hlavně na slavnostní zahajovací oheň. V lese bylo opravdu ohromné množství šišek, a tak jsme se rozhodli topit také s nimi. Vydry samostatně vytvořily pěknou pagodu a ve volných chvílích si mnozí začali plnit osobní úkoly- běhání, cvičení, koupání, aby se brzo stali rytíři. Teď je panošům líto, že nebyli pilnější během roku a nezískali hodnost rytíř ještě před táborem. Nemuseli by tak tyto zkoušky podstupovat. Ti, kteří se přes rok snažili a přijeli  jako rytíři jsou: Áta, Karolínka, Kačitanka, Cibi, Míša a Přemek. Večer jsme poseděli v jídelně u kytary a zjistili, že Švestka už na ni doopravdy umí.

Středa 5.7.2017
Heslo dne: Nad lidskou blbostí se nedá zvítězit, ale nikdy se nesmí přestat proti ní bojovat.
Snídaně:
  čokoládový pudink s piškoty, čaj Svačina: okurka  Oběd: frankfurtská polévka, koprovka s vejcem, knedlíky Svačina:  chléb s Rybičkovou pomazánkou Večeře: těstoviny s cukrem a mákem nebo strouhankou
Na letošním táboře jsme se rozhodli nechat klany vařit od A do Z. Když bylo třeba zkušení poradili, ale to bylo vše. Jak Rysi včera, tak Orli dne si poradili bez „ztráty kytičky“. Byl vztyčen stožár, upraveno vlajkoviště a programem bylo po klanech pracovat na plnění podmínek pro získání hodnosti rytíř. Pro vlčata a světlušky to znamená například splnění odborky Atlet, Bylinář či zpravodaj. Večer proběhl zahajovací táborový oheň a tradiční zapálení prvního ohně v jednotlivých tee-pee. Zahajovací oheň zapalovala Hanka, oheň v tee-pee Olda.

Čtvrtek 6.7.2017
Heslo dne:
Láska ukazuje člověku cíl života, rozum ukazuje prostředky, jak jej uskutečnit.
Snídaně:
poridge s čokoládou, čaj  Svačina:jablko  Oběd:  chléb s česnekovou pomazánkou Svačina: tatranka Večeře: hrachovka s uzeninou, chléb
Dnes jsme vyrazili na náš první celodenní výlet pod vedením Kráti a Koksíka. Cílem byla zřícenina hradu Louzek, abychom navázali na tradici předprázdninových výprav, kdy jsme na každé navštívili nějaký hrad. Cestou jsme hráli řadu her, zřícenina hradu se nám líbila, ale co se nám nelíbilo bylo velké vedro, které nám ztěžovalo cestu a násobilo naši únavu. I přes chlazenou kofolu a zmrzku v závěru cesty v Malontech jsme nakonec přišli zpět do tábora pozdě večer a měli tak akorát čas ošetřit nohy, sníst večeři a jít spát.

Pátek 7.7.2017
Heslo dne:
Nejenom očima a ušima vede láska k člověku, ale také rozumem a srdcem. Jídelníček
Snídaně:
dětský guláš, čaj Svačina:  nektarinka Oběd:  kuřecí vývar, bramborové knedlíky, zelí, cibulka Svačina: chlupatec  Večeře: langoše
Dopoledne jsme opět měli klanový čas a odpoledne jsme se vystřídali při praktickém procvičování zdravovědy a první pomoci. Od Elišky jsme se dozvěděli o základních situacích do kterých bychom se mohli dostat a hlavně to, jak se v nich zachovat. Vyzkoušeli jsme si sami na sobě tlakový obvaz, na pytli s celtami nepřímou srdeční masáž a dostali další užitečné a praktické rady. Proběhlo první tajné pasování na rytíře a komtury. Večer jsme se konečně dočkali poradního ohně, který fyzicky i programově připravil klan Orlů.

Sobota 8.7.2017
Heslo dne:
To, co lidé nazývají osudem jsou většinou jen jejich hloupé činy
Snídaně:
  vanilkový pudink, piškoty, čaj Svačina: meloun Oběd:  pórková polévka, segedinský guláš s knedlíkem Svačina:  jogurt, rohlík Večeře: bramborový kuba Dopoledne pokračovaly klany ve své práci. V legendě jsme četli o tom že pan Gawain musel najít odpověď na zapeklitou otázku. Odpoledne jsme pak měli hru, kde jsme naopak znali odpověď na otázku, ale museli jsme hledat tu otázku. Byla to úkolovka, kdy jsme chodili od jednoho k druhému a museli mu pomoci, abychom se dozvěděli kam máme jít dále. Tak jsme museli královskému astrologovi vyřešit hádanku, královské kuchařce pomoci oškrábat brambory, bylinkáčce přinést bylinky na určité neduhy, královskému geografovi nakreslit mapu… Všichni jsme nakonec uspěli, ale o první místo se podělili Orli a Vydry. Po svačině propukly Letní hry kmene – tradiční sportovní soutěže a večer byl poradní oheň, tentokrát bez písniček, abychom dohnali časový skluz a večerka mohla být včas.

Neděle 9.7.2017
Heslo dne
: Chceš-li poznat charkter člověka, dej mu moc
Snídaně:
porridge s čokoládou, čaj  Svačina:  mrkev Oběd: květáková polévka, ovocné kndlíky s nektarinkami  Svačina: chlebs s tvarohovou pomazánkou a ředkvičkami Večeře: zelňačka s chlebem
Dopoledne byl klanový čas proložen generální oistou a praním, i když v současné době máme luxusní sprchový kout s teplou i studenou vodou a sprchovat se je možné kdykoliv a nikoliv na povel. Odpoledne s enám donesla zvěst, že máme bojovat s loupeživými rytíři, kteří vězní princezny a mají spoustu nakradeného majetku. Naším úkolem bylo v prvním kole zbavit loupeživé rytíře co největší části lupu a následně osvobodit princezny. Bylo to celkem dobrodružné a zábavné. Večer byl poradní oheň.

Pondělí 10.7.2017
Heslo dne:
Moudrý člověk je jako voda, prospívá všemu a s ničím nesoutěží. Jídelníček:
Snídaně:
dětský guláš, čaj Svačina: jablko Oběd: chleba s česnekovou pomazánkou  Svačina: tatranka Večeře: kuře s bramborem
Dnes jsme opět vyrazili na celodenní výlet. Tentokrát byla naším cílem zřícenina hradu Sokolčí. Viděli jsme zajímavé skály, zahráli i spoustu her,ale  opět bylo úmorné vedro, takže každá troška vody fungovala jako bod osvěžení. Do tábora jsme tentokrát přišli dříve, nicméně jsme se zmohli jen na vačeři, která už na nás čekala a na poradní oheň.

Úterý 11.7.2017
Heslo dne: Lidé dnes znají cenu všeho, ale hodnotu ničeho
Snídaně:
chléb s čokoládovou pomazánkou, kakao  Svačina: mrkev Oběd: bramboračka, knedlíky, vepřová pečeně se zelím Svačina: jogurt, rohlík Večeře: kolínka s rajskou omáčkou Dnešní den byla cele zasvěcen hrám hodnoceným do hry táborové. Bojovali jsme o věže, hráli jsme šachový turnaj  s živými figurkami – tedy sami se sebou, absolvovali úkolovku a bojovali s drakem. Příjemný den zakončil, jako vždy, poradní oheň.

Středa 12.7.2017
Heslo dne:
Slaboši jsou lidé, kteří znají pravdu, ale zastávají ji jen potud, pokud z toho mají prospěch.
Snídaně:
pudink s piškoty, čaj  Svačina: okurka Oběd: kuřecí vývar s nudlemi, bavorské vdolečky Svačina: chlupatec Večeře: hrachová kaše s uzeninou, cibulkou a okurkou
I dnešek byl ve znamení her – kreslení poslepu, výroba koně a nacvičení akrobatického čísla na něm, proběhla tradiční soutěž zvaná „Bílý náčelník“.  V programových mezerách jsme si dokončovali meče, součást naší rytířské zbroje. Večer byl poradní oheň a Agi, která se rozhodla splnit zkoušku 3 orlích per zahájila svůj druhý pokus o mlčení.

Čtvrtek 13.7.2017
Heslo dne:
Smích a pláč jsou nejcennějsí majetek živého člověka.
Snídaně:
porridge s ovocem, čaj Svačina: jablko Oběd:  chleba s česnekouvou pomazánkou Svačina: oplatka Večeře: květáková polévka, milánské špagety
Nastal čas třetího celodenního výletu, tentokrát po okolních vršcích – Kuří, Lužnický, Hodonický… Tentokrát bylo celý den pod mrakem, a tak byl výlet velmi příjemný. Navíc jsme byli upozorněni, abychom si cestou všeho dobře všímali, protože to budeme v budoucnu potřebovat. Do tábora jsme se vrátili včas a den jsme zakončili poradním ohněm. Agi splnila zkoušku mlčení.

Pátek 14.7.2017
Heslo dne:
Obyčejný člověk přemýšlí jak by využil čas, talentovaný člověk se ho snaží využít.
Snídaně:
vánočka, melta Svačina: banán Oběd: kuřecí vývar s nudlemi, kuře na paprice s rýží Svačina: jgurt, rohlík  Večeře: ovocné knedlíky s nektarinkami
Dnešní den byl opět ve znamení klanového času, aby někteí z nás mohli dokončit své zkoušky a být pasováni na rytíře, tradiční soutěži „Slavnost bílého dubu“ dodělávání mečů, rytířským hrám a poradnímu ohni

Sobota 15.7.2017
Heslo dne:
Moudří lidé nemusejí být nutně vzdělaní, vzdělaní lidé nemusejí být nutně moudří.
Snídaně:
pudink s piškoty, čaj Svačina: meloun Oběd: bramboračka, bavorské vdolečky  Svačina, večeře: po klanech v rámci robinzonády – putování za svatým grálem.
Po poledním klidu jsme si na čas zabalili věci na vícedenní výpravu. Po zabalení jsme museli plnit úkoly, abychom s sebou dostali jídlo. Bylo to od uzlů přes přírodu a skauting až k obecným znalostem. Většina klanů dostala vše co bylo možné získat. Bylo toho dost, ale kromě chleba, čokolády a mléka se všechno muselo uvařit či opéct. Pak jsme se odebrali na určená místa v okolí tábora, kde jsme si vybudovali klanová tábořiště s přístřeškem a ohništěm. Trochu nám do toho pršelo, ale zvádli jsme to, udělali si večeři a šli spát.

Neděle 16.7.2017
Heslo dne:
Spojí-li se špatní lidé tak, že vytvoří sílu, musí dobří lidé udělat totéž. Jídelníček
Snídaně:
karamelizované pražené vločky, čaj  Svačina:  karamelová lžička Oběd:  bramboračka, hrachová kaše s chlebem Svačina: chleba se solí, zlaté sušenky Večeře: placky s čokoládou
Ráno jsme u ohniště našli šifru, mapu a popis cesty, kde máme hledat sv. grál. Hned po snídani jsme vyrazili, přebrodili u tábora potok a vydali se cestou necestou podle mapy na jeden z vrcholů v okolí tábora hledat pohár. Náš byl na samém vrcholu pod kamenem. S kořistí jsme se vraceli na své tábořiště, kde jsme si uvařili oběd a našli další šifru, podle které jsme měli na břehu Pohořského potoka hledat zlatý váleček. Poobědvali jsme tedy a vydali se hledat. Dříve či později všechny klany našly „zlaté věnečky“ vítané zpestření naší stravy. Potom jsme plnili další úkoly, vařili večeři a čekali na instrukce, kdy se máme vypravit pro dračí krev, kterou budeme muset z nalezeného poháru vypít a jen a pouze její poslední tři kapky zakopat do země. Znamenalo to, hledat po táboře svítící kolečka. U některého z nich byl provázek, který vedl k flakonku s dračí krví. Nebylo jednoduché uniknout pronásledovatelům a krev získat. Skoro všichni byli pochytáni, ale z každého klanu aspoň jeden jedinec uspěl. Potom jsme šli opět spát s tím, že do desíti hodin následujícího dne se musíme vrátit nenápadně do tábora

. Pondělí 17.7.2017
Heslo dne:
Pokud žiješ v souladu s přírodou, nikdy nebudeš chudý. Pokud žiješ podle mínění lidí, nikdy nebudeš bohatý.
Snídaně:
myslík, čaj  Svačina:  nektarinka  Oběd:  pórková polévka, koprovka, knedlíky Svačina: jogurt,rohlík Večeře: těstoviny s cukrem a mákem
Po robinzonádě bylo třeba uklidit, vyprat prádlo i sebe a pokusit se ještě  dohonit nějaké doplnění podmínek k získání hodností. To se dělo po klanech. Také jsme připravovali dřevo a hranici na sněmovní, slibový a závěrečný oheň. Na speciálním nástupu pozdě odpoledne pak došlo k pasování panošů na rytíře a rytířů na komtury. Pokud se už nikomu nepodaří dokončit je celková bilance: komtuři – Agi, Kikina, Olda, Brčál, Áta, Cibi, Kačitanka, Přemek rytíři: Vráťa, Franta, Míša, Josef, Adam, Štěpánka,  Vašík, Ignor, Kapsa panošové: Kája, Bůr, Marjánka, Švestka, Marika, Linda, Inka, Honzík, Vojta

Úterý 18.7.2017
Heslo dne:
Když se člověk opravdu rozhodne něco udělat, čas si vždycky najde. Jídelníček
Snídaně:
pudink, ovoce, piškoty  Svačina:  mrkev Oběd:  kuřecí vývar, milánské špagety Svačina: chlupatec Večeře: frankfurtská polévka, chléb
Dopoledne proběhla velká hra nazvaná Dobývání hradů, odpoledne safari, večer poradní oheň. Že se blíží konec tábora a počasí je nejisté je vidět z toho, že bylo zbouráno a složeno obřadní týpí, dokud bylo suché.

Středa 19.7.2017
Heslo dne:
V ničem neukazují lidé lépe svou povahu než v tom, čemu se smějí Jídelníček
Snídaně:
poridge s ovocem  Svačina:  meloun Oběd:  bramboračka, bramboráky Svačina: pramen zdraví z Posázaví, rohlík Večeře: zelňačka, chléb
Dnes svítilo sluníčko, a tak jsme si dopoledne balili, aby v poledne mohla být zbourána a sbalena naše týpí. Budeme se stěhovat do přístřešků v lese, což bude fajn. A tak byl celý den pracovní kromě odpoledne, kdy přišel snad největší déšť tohoto tábora. Hodinu poté co bylo uloženo poslední suché týpí…. Odpoledne také proběhla tradiční soutěž Tahatoka. Bílé pero připadně na štít klanu Vyder. Večer vzplanul 36. sněm kmene Arendahronon a 63. sněm kmene Meherin. Bylo uděleno mnoho činů a tomu odpovídající počet stupňů LM Mikan a Gaosed. Agi byl slavnostně předán dekret a odznak za splnění zkoušky Tří orlích per a byla pasována na šlechtický stupeň LM Orlí sagamor. Po skončení sněmu u ohně zůstali ti, kteří mají skautský slib, aby byli přítomni novým slibům. Světluškovský slib složila sestra Marjánka z klanu hnědé Vydry, svůj skautský slib složily a kmenové číslo získaly sestry Gaosed Cibi – 126, Gaosed Kačitanka – 127 a Mikan Míša – 129 z klanu hnědé Vydry, sestra Gaosed Áta -128 z klanu šedé Sovy a bratr Koksík.

Čtvrtek 20.7,2017
Heslo dne:
Jsou to dobré vztahy mezi lidmi, jež dávají životu cenu.
Snídaně:
chléb s čokoládou, kakao   Svačina:  okurka Oběd:  bramboračka, čočka, vejce, okurka Svačina: jogurt, rohlík  Večeře: pórková polévka, griované kuře s bramborem Den patřil bourání tábora a úklidu nejen tábořiště, ale i přilehlého okolí. Večer grilovačce, kterou, bohužel, trochu narušil déšť.

Pátek 21.7.2017
Heslo dne:
Většina lidí je tak šťasná, jak šťastná se rozhodla být.
Snídaně:
chleba s marmeládou, čaj Svačina: mrkev  Oběd: těstovinový salát Svačina:  chlupatec Večeře: špekáčky s chlebem a hořčicí
Tak a je to tady! Poslední den tábora! Dopoledne jsme ještě douklízeli tábořiště, aby po nás zůstala opravdu jen „zelená louka“ a v lese vzorně srovnané rámy na postele a další drobnosti potřebné každý rok. Ty zásadní věci jako týpiovky, stolní desky a police máme uloženy na pile, aby si jimi někdo nevypomohl při zimním vytápění chalupy, jako se nám to už před lety stalo….  Připravili jsme vše na závěrečný oheň a odpoledne vypukla středověká pouť  na kterou si každá družina připravila  pro ostatní dvě aktivity na které nebylo třeba speciálních pomůcek, protože vše už je zabalené. Prokázalo se, že klany byly opravdu nápadité, a tak byl na závěr dobrá zábava. Večer přišla tradiční večeře – opékání špekáčků.
Závěrečný oheň jsme zahájili kolem deváté hodiny večerní. Na začátku bylo vyhodnocení našeho táborového snažení, předání táborových vysvědčení, písničky, scénky a po ukončení ohně nástup do jídelny, kde nás čekala tradiční odměna za táborovou hru – krásné dorty, každý jiný. První vybíral vítěz a potom ostatní dle pořadí. Všechny dorty byly vynikající, a tak ten výběr byl jenom symbolický Pochutnali si všichni. A jak to všechno dopadlo?

Táborová hra:
19. panoš Honzík 67 bodů
20. panoš Vojta 50 bodů

Sobota 22.7.2017
A jedeme domů. Zabalit, dát zavazadla na valník, uklidit přístřešky a odstřešit kuchyň zasypat latrinu a uklidit táborový kruh. K snídani jsme měli vánočku a čaj, na zbytek dne jsme dostali balíček na cestu s různými dobrotami a pití.
Ve dvě hodiny odpoledne nás v Meziříčí čekal autobus, který nás odvezl na kaplické nádraží jen v doprovodu Hanky, Kikiny, Agi a Vráti. Ostatní velcí zůstávají v Meziříčí a čekají až přijede nákladní auto pro věci.
Čekání na nádraží jsme si zkrátili hrami, po přestupu v Českých Budějovicích jsme se pustili do jídla a dělení zbylých sladkostí, které nám dali rodiče a měli jsme je uložené v kuchyni, ale nějak jsme si pro ně nechodili…
Cesta rychle utekla, a tak jme se na nádraží rozešli do svých domovů a už se těšíme na září na novou stezku kmenové činnosti a příští tábor. Howgh!

Příspěvek byl publikován v rubrice Kronika. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.